Vi lär inte för skolan, utan för livet. |
Vi bör glädja oss åt det vi har utan att göra jämförelser. Man blir inte lycklig så länge man plågas av att andra är lyckligare. |
Tiden läker vad förståndet inte kan. |
Svårigheter styrker sinnet som arbetet kroppen. |
När det gäller krig frågar mänskligheten efter resultatet, inte efter orsakerna. |
Människorna kan delas i två grupper: en som går före och uträttar något och en som kommer efter och kritiserar hans arbete därför att det inte blev utfört på annat sätt. |
Människor kan indelas i två grupper, en som går före och uträttar något och en som kommer efter och kritiserar. |
Människonaturen är ofta böjd att använda förstoringsglas till att se andras fel i stället för att använda spegel till att kunna upptäcka sina egna. |
Människan använder förstoringsglas för att se andras fel istället för att använda spegel till att upptäcka sina egna. |
Mest makt har den som har makt över sig själv. |
Man måste ge mer akt på med vem man äter och dricker än på vad man äter och dricker. |
Lätta bekymmer är pratsamma, djupa sorger stumma. |
Homines dum docent discunt - man lär sig själv då man lär andra. |
Gör inte sådant som dina ovänner inte bör få veta. |
Fylla är inget annat än frivilligt vanvett. |